Vraag en antwoord

Wat is de reistijd van Tram 22? En wat kost een rit van Utrecht Centraal naar P+R Utrecht Science Park? Lees de antwoorden op deze en andere veelgestelde vragen.

Nieuwe CAF tram

Waarom rijdt de tram niet in het weekend?

Tram 22 neemt de dienstregeling van bus 12 over, die nu ook niet in het weekend rijdt. Bus 28 rijdt in het weekend naar Utrecht Science Park en biedt dan een goed alternatief. Er zijn te weinig reizigers in het weekend om trams te laten rijden.

Waarom is er geen halte bij Kampong?

De keuze voor de haltes is gemaakt op basis van onder andere een analyse van de verwachte vervoersvraag. De loopafstand vanaf de tramhalte Galgenwaard is 450 meter tot de ingang van het Kampong-terrein. De looptijd is ongeveer 5 tot 6 minuten. Daarmee valt Kampong binnen het directe invloedsgebied van de tramhalte.

Kan de tram ingezet worden voor vervoer van FC-Utrecht supporters en bij andere evenementen?

De tram neemt de dienstregeling over van buslijn 12 en rijdt niet in het weekend of ’s avonds laat. In principe rijdt de tram niet voor dit soort evenementen.

Kunnen scootmobielen mee in de tram?

Ja, onder bepaalde voorwaarden (o.a. over de grootte). Zie algemene reisvoorwaarden.

Is de tram toegankelijk voor rolstoelen en rollators?

De nieuwe trams zijn dankzij de lage vloer toegankelijk voor rolstoelgebruikers. In- en uitrijden kan bij alle deuren.

Wat is de reistijd van tram 22?

Op dit moment is de reistijd vanaf Utrecht CS naar eindpunt P+R Utrecht Science Park ongeveer 19 minuten. Als er meer trams gaan rijden, zal de reistijd korter worden.

Waarom rijden de trams nog niet 16 keer per uur, zoals beloofd?

Er zijn weliswaar voldoende trams om deze frequentie te rijden, maar die worden nog niet allemaal ingezet. Dat heeft te maken met de ervaringen tijdens de testritten. Gebleken is dat de lijn momenteel goed op de dienstregeling gereden kan worden met tien ritten per uur per richting. In 2020 wordt met hogere frequenties getest en zal de tram vaker gaan rijden.

Wat gaat een ritje met tram 22 kosten?

Voor € 2,17 reis je met tram 22 helemaal van Utrecht Centraal naar P+R Utrecht Science Park. Of andersom natuurlijk. Vanaf 1 januari 2020 geldt er een nieuw tarief.

Zijn de trams veilig?

Ja, de trams zijn uitgebreid getest op veiligheid en hebben een vergunning gekregen van de inspectie voor leefomgeving en transport om reizigers te vervoeren.

Wat maakt deze trams anders dan de oude trams die nu nog rijden?

De nieuwe trams bieden veel meer capaciteit. De trams rijden gekoppeld en bieden per rit plek voor circa 450 reizigers. Verder zijn dit trams met een lage instap en zitten er nieuwe zaken in, zoals een aircosysteem en vloerverwarming. Dit biedt extra comfort. Ook aan de veiligheid is gedacht. In alle trams zitten beveiligingscamera’s. Bovendien kunnen reizigers incidenten direct melden aan de bestuurder door op een noodknop te drukken. De bestuurder van de tram heeft dan direct zicht op wat er gebeurt in de tram.

Wat gebeurt er met de oude trams?

Het trambedrijf van de provincie Utrecht vervangt de oude trams in 2020, als alle haltes langs de lijn zijn aangepast. Vanaf dat moment rijden alleen nog deze moderne trams in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Vanaf december 2020 staat gepland dat er een nieuwe dienstregeling is, waarbij u over de hele tramlijn kunt reizen.

Wat gebeurt er als de trams door een storing of aanrijding niet kunnen rijden?

Afhankelijk van het tijdstip van de dag en de vraag naar vervoer kunnen verschillende maatregelen genomen worden.

  • Het eerste half jaar (mogelijk langer) blijft een vloot van elf bussen beschikbaar die snel in te zetten is bij calamiteiten. Hiervoor is kantoorpersoneel van U-OV opgeleid tot buschauffeur.
  • Tijdens de spits staan bussen op Utrecht Centraal klaar om snel te kunnen vertrekken. Na 19.00 ’s avonds worden reizigers verwezen naar bus 28. Deze krijgt als dat nodig is versterking van extra bussen.
  • Buslijn 28 kan worden versterkt met extra bussen uit de calamiteitenvloot.
  • Buslijn 28 kan worden gesplitst. Dan worden de bussen met de hoogste capaciteit (de dubbelgelede bussen) alleen ingezet tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Op het overige deel van lijn 28 kunnen kleinere bussen worden ingezet.
  • In uiterste gevallen zullen andere buslijnen minder frequent rijden om personeel en materieel vrij te maken voor het vervoer van en naar de Uithof. Dit zal alleen gebeuren bij de lijnen die zeer frequent rijden. Deze oplossing heeft uiteraard niet de eerste voorkeur.

Is er voldoende capaciteit met vervangende bussen om de tram in zijn geheel te vervangen?

Nee, de capaciteit van het busvervangend vervoer zal op het drukste moment van de dag niet in staat zijn de tram volledig te vervangen. Op dit drukste moment komen tot 100 reizigers per minuut aan die vervoerd willen worden. Deze aanloop is met bussen slechts deels op te vangen. Wachttijden zullen in dat geval onvermijdelijk zijn. Wel zal er alles aan gedaan worden om toch zoveel mogelijk reizigers te kunnen vervoeren.

Hoe weet ik dat de tram niet rijdt?

U-OV zal dit laten weten via de informatieschermen op de haltes en via de website en Twitter. Ook worden op Utrecht Centraal sandwichborden geplaatst bij de ingangen naar de tramhalte.

Hoe vind ik het busvervoer dat de tram vervangt?

Op elke halte is een plattegrond opgehangen in de informatiekast met daarop de locatie van de halte met vervangend vervoer. Meestal is dit de dichtstbijzijnde bushalte. In de informatiekasten staan ook reguliere buslijnen vermeld die eventueel gebruikt kunnen worden.

Welke route volgt het vervangend vervoer dat de tram vervangt?

Het vervoer dat in plaats van de tram rijdt, volgt in principe de route van lijn 28. Als dit om welke reden niet mogelijk is zal (zoveel als mogelijk) de route van lijn 12 gevolgd worden. Dit kan alleen zolang de infrastructuur van lijn 12 nog niet weggehaald is. Bij een storing op de gecombineerde bus/trambaan in Utrecht Science Park wordt een lus gereden door de Genevelaan, Bolognalaan, Cambridgelaan en de Sorbonnelaan. Bestaande bussen rijden via de Genevelaan oostwaarts en via de Cambridgelaan westwaarts.

Als de trams uitvallen, hoe kom ik dan bij de tussenliggende halte?

De tussenliggende haltes tussen Utrecht Centraal en Padualaan worden niet bediend door tramvervangend vervoer. Reizigers kunnen gebruik maken van bestaande bussen of de trein (station Vaartsche Rijn).

Is de tram net zo betrouwbaar als de oude buslijn 12?

Buslijn 12 behoort tot de meeste betrouwbare lijnen van U-OV. Uitval komt nauwelijks voor. Het zal nog een hele uitdaging worden deze betrouwbaarheid met de tram te evenaren. Omdat trams elkaar niet kunnen inhalen en in geval van storing niet kunnen uitwijken, is een tramsysteem van nature kwetsbaarder dan een bussysteem. Wel is er alles aan gedaan om de tram net zo betrouwbaar te maken als de bus. Er zijn uitgebreide oefeningen en tests gedaan. Daarnaast is er voor de start van de exploitatie intensief getraind om na een storing de dienst weer zo snel mogelijk op te starten.

Bij wie moet ik zijn als ik vragen, klachten of meldingen heb over tram 22?

Voor vragen over beheer en onderhoudswerk aan de lijn kunt u terecht bij het trambedrijf van de provincie Utrecht: regiotram@provincie-utrecht.nl, 030 258 25 00. Het trambedrijf is ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de tramlijn en herstel van storingen aan het tramsysteem. Voor vragen over de dienstregeling van Tram 22 kunt u terecht bij de klantenservice van U-OV.